A lombhullató fák az utolsó levelektől szabadulnak meg, a tél lába lassan be-be lép életünkbe, a hőmérséklet éjszakánkként lassan megközelíti a 0 °C-ot. Remélem mindenki elegendő gyümölcsöt fogyasztott az őszi szüretek időszakában. Fontos mindenki számára beleértve az idősebb korosztályt is, hogy hozzájusson télen a megfelelő vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz. A dietetikusok, orvosok és gyógyszerészek legfőképpen a B6-, B12- és D-vitaminok, valamint kalcium- és magnézium (ásványi anyagok) pótlását javasolják.

Amit a B-vitaminról tudnod kell

A B6-vitamin számos élettani folyamatban játszik szerepet: Hozzájárul az egészséges izomműködéshez, -alváshoz, -emésztéshez, – májfunkciókhoz, -immunfunkciókhoz. Szükséges az aminosavak átalakulásához, a vörösvérsejtek felépítéséhez, az egészséges -alváshoz, -bőrhöz, -körmökhöz, – csontokhoz és- fogakhoz.  A B6-vitamin élelmiszer forrása lehet a máj, tejtermékek, száraz hüvelyesek, az élesztő és a tojássárgája. A következő létfontosságú szerves vegyületünk a B12-vitamin- más néven kobalamin. Ebből a vegyületből a növényi alapú étkezéssel nem tudunk elegendő mennyiséghez jutni, ezért állati forrásokból, mint például halból, tojásból, tejből és akár a baromfiból készült ételek fogyasztásával juthatunk hozzá. A B12-vitamin kulcsfontosságú a központi idegrendszer működésében, valamint a vérképzés folyamatában. Az idősebb szervezetnek lehetnek felszívódási nehézségei, ezért érdemes időközönként táplálékiegészítő formában is bejuttatni a B12-vitamint.

A D-vitamin sajátossága

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, szükséges a kalcium felszívásnál, csontritkulás megelőzésénél, ideg-, izom- és immunrendszer működéséhez. UV-fény hatására bőrben keletkezik, aminek aktív formája hidroxilálással a májban és a vesében keletkezik. Minden nap tegyünk kisebb sétákat az egészségünk, valamint a D-vitamin termelődés érdekében. A természetes D-vitamin képződés idősebb korú személyek bőrében nem megfelelő. Ezért kiemelten fontos a D-vitaminnal dúsított táplálékokkal- joghurt, -müzli, -gyümölcslevek stb.  vagy táplálékkiegészítőkkel bevinni a napi mennyiséget. A rendszeres testmozgással fokozhatjuk az ásványi anyagok beépülését a szervezetünkbe. Az egyik legfontosabb ásványi anyagunk a kalcium, mely az évek előrehaladtával szervezetünkben csökken és kialakulhat a csontritkulás. A kalcium pótlását megoldhatjuk napi szinten tejtermékek, sötétzöld leveles zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával. A Ca a csontok felépítése mellett, segít az izmok, idegek, sejtek, vérerek megfelelő működésében. A másik fontos áványi anyagunk a magnézium, mely elengedhetetlen a szív, az izomzat, az idegrendszer optimális működéséhez. A magnézium bevitelének jó forrásai lehetnek a dió, a különböző magvak és a leveles zöldségek. Gondoskodnunk kell a magnézium elégséges pótlásáról. Különben emésztési-felszívódási nehézségeink lehetnek -akár egyes gyógyszerek miatt is.

A probiotikumok fontossága

50 év felettiek táplálkozásában meghatározó lehet a probiotikumok fogyasztása. „A probiotikumok olyan táplálékkiegészítők, melyek élő baktériumokat tartalmaznak, és általában a normál emberi bélflóra helyreállítását célozzák különböző betegségekben vagy antibiotikumkezelés után.” Segítenek az immunrendszerünkön, az emésztési problémákon, a hasmenésen, az irritábilis bél szindrómán, és az allergiás tüneteket is enyhítik. A probiotikumokat vihetünk be a dúsított ételekből, mint például joghurt vagy fermentált termékekkel.

A magyar konyhánk ellenére törekedjünk a könnyű vegyes étrendre, minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk!

Felhasznált források:

  1. Melina V, Craig W, Levin S. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. J Acad Nutr Diet. 2016 Dec;116(12):1970-1980.
  2. Agnoli C, Baroni L, Bertini I, Ciappellano S, Fabbri A, Papa M, Pellegrini N, Sbarbati R, Scarino ML, Siani V, Sieri S. Position paper on vegetarian diets from the working group of the Italian Society of Human Nutrition. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2017 Dec;27(12):1037-1052.
  3. https://napidoktor.hu/egeszseges-otthon/12-tipp-ezek-a-vitaminok-kellenek-az-idosek-egeszsegehez-1-resz/ 
  4. https://benu.hu/cikk/vitaminok-idos-korban
  5. https://www.hazipatika.com/eletmod/utazas/cikkek/b6-vitamin_miert_van_erre_szuksegunk 

Ha úgy érzed, hogy te vagy szeretteid nyugodtabban alhatnátok a a LifeMax segélyhívó és távfelügyeleti szolgáltatásával, akkor keress minket a 0680 81 82 18-as, ingyenesen hívható telefonszámunkon, vagy töltsd ki a kapcsolati űrlapunkat!

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a felhasználói élmény növeléséhez. Amennyiben folytatja a weboldal böngészését, azzal Ön elfogadja a Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.