Blog

A Kognitív Viselkedésterápia hatása a pánikrohamok kezelésében

Sokan ismerjük a pánikrohamokat, amik intenzív szorongásos testi tüneteket, például szívdobogást, légszomjat vagy remegést okoznak, gyakran észrevétlenül és hirtelen jöhetnek és ideiglenesen átvehetik az irányítást az érintettek felett. Több módszer is létezik a kezelésére, mint például speciális légzéstechnikák, autogén tréningek. Eltérő, hogy kinek mi válik be, azonban kognitív viselkedésterápia, angol nevén cognitive behavioral therapy (CBT) bizonyítottan hatékony megoldás lehet az ilyen rohamok kezelésében.

A kognitív viselkedésterápia alapelve, hogy a gondolataink befolyásolják az érzéseinket és viselkedésünket. Az ilyen terápia során a terapeuta és a páciens együtt dolgozik azon, hogy felismerjék és megváltoztassák a negatív gondolkodási mintákat, amelyek hozzájárulhatnak a pánikrohamok kialakulásához. Ez a terápiás megközelítés segít az érintetteknek megérteni és kezelni a pánikrohamok mögött álló tényezőket, és új módokat tanulni a szorongás és stressz kezelésére.

A kognitív viselkedésterápia két fő aspektusra összpontosít: a kognitív restrukturálásra és a személyes készségek fejlesztésére. A kognitív restrukturálás során a beteg megtanulja felismerni és kérdőre vonni a torzított gondolatokat, amelyek fokozhatják a szorongást. Azáltal, hogy új és reálisabb nézőpontokat tanulnak meg alkalmazni, a páciensek kevesebb félelmet és szorongást érezhetnek.

A készségfejlesztés a stresszkezelés, a relaxáció és a problémamegoldás területére fókuszál. Ezek a készségek segítenek a pácienseknek jobban kezelni a stresszhelyzeteket és megelőzni a pánikrohamokat. A terápia során a páciensek megtanulnak hatékony stresszkezelő technikákat és módszereket a negatív gondolatok kezelésére.

A kognitív viselkedésterápia alapelvei:

  1. Gondolatok és érzések összefüggése: A Kognitív Viselkedésterápia szerint a gondolatok, érzések és viselkedés szorosan összefüggnek egymással. A negatív gondolatok és hitrendszerek rossz irányba befolyásolják az érzéseket és viselkedést. A pánikrohamok esetében olyan torzított gondolatok jelenhetnek meg, mint a túlzott aggodalom a testi tünetekkel kapcsolatban vagy a rosszabbra számítani a jövőt illetően.
  2. Az automatikus gondolatok azonosítása: A terapeuta segíti a pácienseket abban, hogy felismerjék azokat az automatikus gondolatokat, amelyek a pánikrohamokat elősegíthetik. Ezek a gondolatok gyakran öntudatlanul vagy reflexszerűen jelennek meg.
  3. Gondolati torzítások felismerése: A kognitív terápia célja, hogy felismerjük a gondolati torzításokat, például a fekete-fehér gondolkodást, a túlzott általánosítást vagy a negatív előrejelzéseket. Az ilyen torzítások nagy mértékben hozzájárulhatnak a szorongáshoz és a pánikrohamokhoz.
  4. Kognitív restrukturálás: A terapeuta segít a páciensnek kérdőre vonni a negatív gondolatok hitelességét és helyességét. Ezt követően új, reálisabb nézőpontokat dolgoznak ki, amelyek segíthetnek csökkenteni a szorongást és a stresszt.
  5. Helyzetek szemléletváltása: A kognitív terápia során a páciensek új módokat tanulnak meg arra, hogyan értelmezzék és reagálják le a stresszes helyzeteket. Az új gondolatmódok segíthetnek megelőzni a pánikrohamokat vagy kezelni őket.

Kutatások azt mutatják, hogy az érintettek, akik részt vesznek ebben a terápiában, általában jelentős javulást tapasztalnak a pánikrohamokban és az általános szorongásban. A terápia fókuszál a rövid távú célkitűzésekre és konkrét technikákra, ami segít a pácienseknek aktívan részt venni a saját gyógyulási folyamatukban. A cél az, hogy az egyén megtanulja önállóan kezelni a szorongást és megoldani a problémákat, amelyek a pánikrohamokat kiváltják. A terápia folyamán gyakorlatokat, házi feladatokat és esettanulmányokat is alkalmaznak a negatív gondolatok és viselkedések kihívására és átstrukturálására.

Összességében a kognitív viselkedésterápia segít abban, hogy az egyén felismerje és kezelje a pánikrohamokat kiváltó torzított gondolatokat, és új és hatékonyabb módokat találjon a szorongás és stressz csökkentésére.

Célunk, hogy pánikbetegek számára telefonos segítséget nyújtsunk, a nap 24 órájában.

Pánikrohamok bármikor előfordulhatnak, és azok időtartama és intenzitása is változó lehet.
Amennyiben aggódsz a rohamok miatt, és szeretnéd, hogy mindig legyen kihez fordulnod, akkor töltsd le a SoulBuddy applikációt.
Ránk éjjel-nappal számíthatsz.
Töltsd le az appot és próbáld ki 30 napig ingyen!

A próbaidőszak lejárta után csak 990 Ft/hó.

Szeretnél olyan technikákat megismerni, amik segítenek a pánik elleni harcban?

Online tanfolyamokat és előadásokat készítettünk Neked, hogy megtalálhasd azokat a módszereket és technikákat, amelyek segítségével elindulhatsz a gyógyulás útján.
A Semmi Pánik tanfolyamain az elméleti tudás mellett olyan gyakorlati tanácsokat is megosztanak előadóink, amelyek segítségével hatékonyan tudod majd kezelni a mindennapok során jelentkező stresszt és szorongást.
Gyere, és találd meg a Neked szóló tanfolyamot!

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a felhasználói élmény növeléséhez. Amennyiben folytatja a weboldal böngészését, azzal Ön elfogadja a Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.