Blog

Étkezési tanácsok 65 év felettieknek – mit szabad és mit nem?

A kor előrehaladtával csökken a fizikai aktivitásunk és megváltozik az étrendi szükségleteink is: energiadúsabb étrendre van szüksége egy fiatal szervezetnek, mint egy 70-80 éves embernek. A helyes étrend kialakításnál figyelembe kell vennünk, hogy a kor előrehaladtával csökken az emésztés és a felszívódás hatásfoka, lassul a máj és a vese működése, csökkent a hormontermelés, a nyál- és a gyomornedv, valamint a gyomorsav elválasztás, sőt, gyakori a laktóz intolerancia kialakulása. Az alábbi étkezési tanácsok azonban segítenek kialakítani a számunkra megfelelő étrendet!

Tanácsok az időskori étrend kialakításához

  • Csökkentsük a bevitt kalóriákat a kevesebb fizikai aktivitáshoz mérten.
  • Az étellel bevitt energia körülbelül 12-15%-a származzon fehérjéből. A megfelelő fehérjebevitelhez javasolt miatt mindennap valamilyen sovány húst (pl. pulykát vagy nyulat), fermentált tejtermékeket (kefírt) és növényi fehérjéket.
  • Csökkentsük le a zsírtartalom bevitelét, de ne hagyjuk el teljes mértékben az étrendünkből, mivel a zsírban oldódó vitaminok (D-, E-, K- és A-vitamin) felszívódásához szükséges. El kell hagynunk a magas zsírtartalmú élelmiszerek fogyasztását, mint szalonna, zsíros húsok, kolbász és töpörtyű, helyette fogyasszunk olajos magvakat és tejtermékeket. A zsír helyett lehetőleg minimális étolajat és margarint használjunk. Ahelyett, hogy zsírban sütnénk, inkább főzzünk, pároljunk és grillezünk.
  • A szénhidrát bevitelnél törekedjünk az összetett szénhidrátokban (teljes kiőrlésű gabonákban, növényi rostokban) gazdagabb élelmiszerek fogyasztására, ilyenek például a friss gyümölcsök, aszalványok, natúr joghurtokba tett gyümölcsök és gabonák. Kerüljük az egyszerű szénhidrátokat tartalmazó élelmiszereket, mint a cukros üdítőitalokat, süteményeket, kristálycukrot, csomagolt pékárukat, kekszeket és más édességeket.
  • Törekedjünk mindennap a friss zöldségek és gyümölcsök fogyasztására, a megfelelő vitamin- és ásványi anyagok bevitelének érdekében.
  • Figyeljünk oda a kötelező folyadékbevitelünkre, mely nem lehet kevesebb a napi 2-2,5 liternél – a legjobb a csapvíz vagy forrásvíz. Ezzel a folyadékmennyiséggel elkerülhető a kiszáradás és székrekedés.
  • Lehetőleg étkezzünk naponta legalább ötször, mivel a több, kisebb adaggal kevésbé terheljük meg az emésztőrendszerünket.
  • Kerüljük a túl hideg és a túl forró ételeket, mert károsíthatják a száj nyálkahártyáját.
  • A gyakori székrekedés ellen a bélmozgást támogató savanyú tejkészítményeket válasszuk, melyhez adagolható naponta 1-2 evőkanál búzakorpa. A korpa mellé ne feledkezzünk el a bőséges folyadékbevitelről sem.

Jó étvágyat kívánunk!

Ha úgy érzed, hogy számodra vagy a szeretteid számára is hasznos lenne a LifeMax segélyhívó és távfelügyeleti szolgáltatása, akkor keress minket a 0680 81 82 18-as, ingyenesen hívható telefonszámunkon, vagy töltsd ki a kapcsolati űrlapunkat!

Célunk, hogy pánikbetegek számára telefonos segítséget nyújtsunk, a nap 24 órájában.

Pánikrohamok bármikor előfordulhatnak, és azok időtartama és intenzitása is változó lehet.
Amennyiben aggódsz a rohamok miatt, és szeretnéd, hogy mindig legyen kihez fordulnod, akkor töltsd le a SoulBuddy applikációt.
Ránk éjjel-nappal számíthatsz.
Töltsd le az appot és próbáld ki 30 napig ingyen!

A próbaidőszak lejárta után csak 990 Ft/hó.

Szeretnél olyan technikákat megismerni, amik segítenek a pánik elleni harcban?

Online tanfolyamokat és előadásokat készítettünk Neked, hogy megtalálhasd azokat a módszereket és technikákat, amelyek segítségével elindulhatsz a gyógyulás útján.
A Semmi Pánik tanfolyamain az elméleti tudás mellett olyan gyakorlati tanácsokat is megosztanak előadóink, amelyek segítségével hatékonyan tudod majd kezelni a mindennapok során jelentkező stresszt és szorongást.
Gyere, és találd meg a Neked szóló tanfolyamot!