Blog

Így csökkentsük az otthoni balesetek lehetőségét időskorban!

Életünk előrehaladtával nem csak tudásunk, tapasztalatunk gyarapszik, hanem a sajnos azon balesetek bekövetkezésének lehetősége is, melyek megnehezíthetik mindennapjainkat. A Somogy Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi  Főosztálya csokorba szedte a témával kapcsolatos tudnivalókat, melyet alább adunk közre.

Otthoni balesetek megelőzése időskorban

Ahogy idősödünk, egyre betegesebbek, sérülékenyebbek leszünk. Az életkor előrehaladtával csökken az idős ember izomtömege, egyre gyengébbé válik. Nőknél később kezdődik, mint a férfiaknál, de 60-70 éves kora között mindkét nemnél bekövetkezik. Az izomerő csökkenéséhez táplálkozási, életviteli problémák, és a krónikus betegségek miatti ágyhoz vagy székhez kötöttség is hozzájárul. Az erőcsökkenés legsúlyosabb következménye az elesés okozta csonttörés, főleg a felső végtag-, a csukló fölötti alkar-, a váll- és a csípőtáji törések gyakoriak. A szó valódi értelmében az ”idős emberek törékenyebbek”, a csontjuk szilárdságát tekintve is.

Az időskor biztonságát veszélyeztető tényezők

A baleseteknek vannak – lehetnek – okai, melyek az idős ember egyéb betegségeire vezethetők vissza. A szív- és érrendszeri betegségek, mozgásszervi bajok, cukorbetegség a legfontosabbak. Ugyanakkor fontos az is, hogy az időseknek általában több betegségük fordul elő egyidőben, amely növeli az esés valószínűségét, ahogyan a halmozottan fogyasztott gyógyszerek mellékhatásai is.

Balesetek leggyakoribb okai az alábbiak:

· mozgásszervi betegségek

 · gyógyszerek mellékhatásai,

 · a szemlencse változása – a látás biztonsága,

 · halló és egyensúlyrendszer degeneratív változása, a hallás hanyatlása,

· idegrendszeri megbetegedések, epilepszia,

· STROKE, kisagyi vérszegénység,

· a szív ritmuszavarai,

· cukorbetegség és szövődményei,

· csontritkulás (osteoporosis),

· műtéti beavatkozás utáni állapotok.

Megelőzés

Az idősek szokásaik megváltoztatásával és tudatos kockázatkerüléssel, a körülöttük élők pedig fokozott odafigyeléssel és a fizikai környezet megváltoztatásával tudnak a legtöbbet tenni azért, hogy ne következzen be nagyobb baj. A megelőzésénél kiemelten fontosak a társas kapcsolatok, az egymás felé fordulás és a kölcsönös segítségnyújtás, valamint a környezeti tényezők.

Tartsa szem előtt, hogy az idő múlásával a megszokott mozdulatok nehezebbé válnak! Sok megszokott, mindennapi mozdulat, ami régebben természetesnek tűnt, a kor előrehaladtával veszélyt hordoz magában.

A mindennapi feladatok megtervezésével kiküszöbölhető a sietség miatti kapkodás és az azzal együtt járó fokozott balesetveszély kockázata.

Étkezzen változatosan! A rendszeres táplálkozással megelőzhető a hirtelen vércukorszint csökkenés, amely az egyensúlyérzék romlásán keresztül szerepet játszik az esések kialakulásában. Rendszeres testmozgás segítségével fejlesztheti az egyensúlyérzékét és fitten tarthatja magát. Ne feledkezzen meg azonban a rendszeres célirányos mozgás a torna/gyógytorna fontosságáról sem. A megfelelő gyakorlatok elsajátításához kérje gyógytornász segítségét.

Magas vérnyomás esetén fontos a vérnyomás megfelelő szintre történő beállítása, a rendszeres vérnyomás ellenőrzés. Pontosan tartsa be a rendszeresen szedett gyógyszerek adagolását!

Ne szégyellje segédeszközeit! Az orvosi segédeszközöket (például: mankó, szemüveg, hallókészülék) mindig rendeltetés szerűen használja!

Rendezzük át az otthonunkat biztonságunk érdekében:

 · a csúszós szőnyegeket távolítsuk el, vagy lássuk el csúszásgátlóval,

· viseljünk olyan cipőt és zoknit, amelynek nem csúszik a talpa, ezzel is csökkenthetjük az elesés veszélyét,

 · tegyünk éjjeli fényeket a rosszul megvilágított helyiségekbe (lépcső tetejére, a háló- és fürdőszobába),

· távolítsuk el a felesleges tárgyakat, valamint az alacsony bútorokat a lakásból, főleg a lépcsők közeléből,

· szereljünk fel korlátot a lépcsők mellé, illetve a kertbe, és ellenőrizzük, hogy a meglévő korlátok elég stabilak-e,

· szereljünk kapaszkodókat a WC-be és a zuhanyzóba,

· figyeljünk rá, hogy ne legyen csúszós szőnyeg a zuhanyzóban,

 · helyezzünk minden lépcső szélére jól látható csíkot, amely pontosan megmutatja, hol ér véget a lépcső,

· a „konyha veszélyes üzem”.

Figyeljünk jobban környezetünkre! Az adott élethelyzethez alakítva a mindennapokat, mindannyian sokat tehetünk az időskorúak baleseteinek megelőzése érdekében.

Forrás: Otthoni balesetek megelőzése időskorban

Ha úgy érzed, hogy te vagy szeretteid nyugodtabban alhatnátok a LifeMax segélyhívó és távfelügyeleti szolgáltatásával, akkor keress minket a 0680 81 82 18-as, ingyenesen hívható telefonszámunkon, vagy töltsd ki a kapcsolati űrlapunkat!

Célunk, hogy pánikbetegek számára telefonos segítséget nyújtsunk, a nap 24 órájában.

Pánikrohamok bármikor előfordulhatnak, és azok időtartama és intenzitása is változó lehet.
Amennyiben aggódsz a rohamok miatt, és szeretnéd, hogy mindig legyen kihez fordulnod, akkor töltsd le a SoulBuddy applikációt.
Ránk éjjel-nappal számíthatsz.
Töltsd le az appot és próbáld ki 30 napig ingyen!

A próbaidőszak lejárta után csak 990 Ft/hó.

Szeretnél olyan technikákat megismerni, amik segítenek a pánik elleni harcban?

Online tanfolyamokat és előadásokat készítettünk Neked, hogy megtalálhasd azokat a módszereket és technikákat, amelyek segítségével elindulhatsz a gyógyulás útján.
A Semmi Pánik tanfolyamain az elméleti tudás mellett olyan gyakorlati tanácsokat is megosztanak előadóink, amelyek segítségével hatékonyan tudod majd kezelni a mindennapok során jelentkező stresszt és szorongást.
Gyere, és találd meg a Neked szóló tanfolyamot!