Blog

A pánikroham 13 tünete: Honnan tudhatod, hogy éppen pánikrohamon mész keresztül?

Hogyan lehet ezt a betegséget megkülönböztetni más testi tünetektől?

A pánikrohamnak összesen 13 tünete létezik , és amennyiben maximum 10 perc alatt legalább négy tünet jelentkezik, akkor pánikrohamról beszélhetünk. A pánikrohamok diagnosztizálásához az első és legfontosabb lépés az, hogy menjünk el orvoshoz és végezzünk egy teljes testi kivizsgálást. Amikor meggyőződünk arról, hogy semmilyen fizikai tünetünk nincsen, akkor tudhatjuk biztosan, hogy pánikrohamról van szó. 

  1. Fulladás és légszomj érzése

A fulladás és a légszomj tünetek jelentkezésekor azt érzi a beteg, hogy nem kap levegőt és nem tudja milyen a átlélegezni a tüdejét. Sokszor szaporábbá válik a légzés és ezáltal még jobban megijedhetünk, és jobban felerősödhetnek a tünetek. Ilyenkor próbáljuk meg lelassítani a légzésünket, és irányítottan hasi légzést folytatni.

  1. Szédülés, ájulásérzés, bizonytalanság

Amikor megjelenik a szédülés, ájulásérzés és a bizonytalanság, annak ellenére hogy a szívverésünk szaporább mint máskor, illetve a vérnyomásunk is magasabb, mégis azt érezhetjük, hogy el fogunk ájulni. Ez sokszor kiszolgáltatottá tehet minket, amikor egy buszon, villamoson vagy az utcán sétálunk, de abban az esetben is, ha például egyedül vagyunk otthon. Az esetek nagy részében egy erőteljes félelemről van szó, és nem történik valóban ájulás. Előfordulhat az is, hogy romlik a koordináció, és ilyenkor neki kell támaszkodnunk egy falnak. Ha tehetjük, üljünk le egy padra, vagy otthon a kanapéra, hogy mihamarabb stabilan biztonságban érezzük magunkat.

  1. Szapora szívverés

A szapora szívverés és a heves szívdobogás gyakran előfordul azoknál, akik pánikrohammal küzdenek. Ha már kizártuk a szervi panaszokat, akkor fontos tudatosítanunk, hogy valójában nincsen komoly szervi problémánk, hanem egy pánikrohamról van szó. Emiatt megnyugodhatunk, és ekkor egy kicsit a tünetek is csökkenni fognak, illetve idővel helyreáll a szívverés is. 

  1.  Remegés, reszketés

Ezt a betegek gyakran egész testükben érzik, belső remegés, reszketés, a kezeken látható szapora remegés is előfordulhat. Egy egyszerű módszer lehet a remegés elmulasztására, ha a kezünket, lábunkat tudatosan elkezdjük rázni, kimozgatni, mert ilyenkor azt érezhetjük újra, hogy miénk az irányítás, és valószínűleg a remegés is elmúlik.

  1.  Kipirulás, hevülés vagy hidegrázás 

A hőérzékelés változásai, a melegség/forróság érzése hidegrázással váltakozhat vagy akár keveredhet. Ez a jellegzetes tünet feltehetően a szerotonin (idegingerület átvivő anyag) rendszerek működési zavarával kapcsolatos. Szerotonin hatására a fejben és test felső részében melegség jelentkezik, míg a végtagokat hűvösnek érezzük.

  1. Izzadás

Ilyenkor azt élhetjük meg, hogy indokolatlanul verejtékezünk, csorog a hátunkon a víz, vagy iszonyatos forróságot érzünk. A forróság érzése mellett felbukkanhat hidegrázás is, és ez a két érzés akár egyszerre is jelen lehet.

  1. Torokszorulás és a fulladás érzés 

Ilyenkor azt érezzük, hogy gombóc van a torkunkban, hogy elakadt valahogy a torkunk, nem kapunk rendesen levegőt, vagy nem tudunk rendesen nyelni. A torokban lévő szorító érzés, „gombóc” megakadályozza, hogy akár az étel, akár a levegő „lemenjen”. Ez egy igen kellemetlen és frusztráló érzés, de mint a pánikroham többi tünete, ez is idővel elmúlik.

  1. Hányinger, alhasi fájdalom

A hányinger, alhasi feszülés, fájdalom, puffadtság érzés megjelenésekor úgy érezhetjük, hogy nyom a gyomrunk, émelygünk és akár hasmenést is okozhatnak ezek a tünetek.

  1. Deperszonalizáció és derealizáció 

Deperszonalizáció és derealizáció során azt éli meg a beteg, mintha valamelyik testrésze megváltozott volna, mintha kívülről látná magát. Ilyenkor akár álomszerűnek is érezheti a valóságot.

  1. Érzési zavarok: zsibbadás, hangyamászás érzése vagy csökkent érzékelés

Általában a kezek, a karok, az arc, az ajak zsibbadását, érzéketlenségét élik meg a betegek. Ez egy viszonylag gyakori tünet, de szerencsére csak átmenetiek, és idővel ezek az érzetek is elmúlnak.

  1.  Mellkasi (angina szerű) fájdalom, nyomás, szorítás

A szívtáji szorítás, nyomás, szúrás kellemetlen érzése hasonlít a szívinfarktus a tüneteihez, de ugyanakkor eltér attól, hiszen ebben az esetben nincsen szervi probléma. Pusztán egy érzésről van szó, egy mellkasi nyomásról, amely egy rövid időn belül el is tűnik.

  1. Halálfélelem 

Talán a legnehezebb érzés a pánikroham során átélt halálfélelem. Ezt a megterhelő érzést hiába éltük már át egyszer, később is újra és újra felbukkanhat, akár ugyanolyan erős intenzitással.

  1. Megőrüléstől, az önkontroll elvesztésétől való félelem

Ilyenkor azt élheti meg a beteg, hogy megőrül, kibírhatatlannak érzi, hogy jelen legyen, el kell meneküljön az adott szituációból. Sokszor nem lehet szavakba önteni ezeket az érzéseket, és aki pánikrohamon megy keresztül, nem tudja elmagyarázni a szeretteinek és a rokonainak, hogy pontosan mi is az, amit átél.

Összességében tehát a 13 tünet közül maximum 10 perc alatt ha négy tünet jelentkezik, akkor tudhatjuk, hogy pánikrohamunk van. Általában 20 percig tart egy pánikroham, azonban az erőteljes félelmeink miatt elhúzódhat, illetve ha légzésgyakorlatokat vagy relaxációs gyakorlatokat végzünk, akkor le is csökkenhet a pánikroham hossza. A pánikroham tünetei egy idő után mindenképpen elmúlnak, és elcsendesedik a roham. A pánikbetegségből való teljes gyógyulás lehetséges. Ha a pánikroham tüneteit tapasztaljuk, ne féljünk segítséget kérni barátoktól, rokonoktól vagy keressünk fel pszichológust. 

Célunk, hogy pánikbetegek számára telefonos segítséget nyújtsunk, a nap 24 órájában.

Pánikrohamok bármikor előfordulhatnak, és azok időtartama és intenzitása is változó lehet.
Amennyiben aggódsz a rohamok miatt, és szeretnéd, hogy mindig legyen kihez fordulnod, akkor töltsd le a SoulBuddy applikációt.
Ránk éjjel-nappal számíthatsz.
Töltsd le az appot és próbáld ki 30 napig ingyen!

A próbaidőszak lejárta után csak 990 Ft/hó.

Szeretnél olyan technikákat megismerni, amik segítenek a pánik elleni harcban?

Online tanfolyamokat és előadásokat készítettünk Neked, hogy megtalálhasd azokat a módszereket és technikákat, amelyek segítségével elindulhatsz a gyógyulás útján.
A Semmi Pánik tanfolyamain az elméleti tudás mellett olyan gyakorlati tanácsokat is megosztanak előadóink, amelyek segítségével hatékonyan tudod majd kezelni a mindennapok során jelentkező stresszt és szorongást.
Gyere, és találd meg a Neked szóló tanfolyamot!

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a felhasználói élmény növeléséhez. Amennyiben folytatja a weboldal böngészését, azzal Ön elfogadja a Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.